Privacy voor de stores

PRIVACYVERKLARING WOONRUIMTEVERDELINGSSYSTEEM
Versie III 29 juni 2023

• Woningstichting SallandWonen, gevestigd aan de Domineeskamp 1, 8102 CC Raalte

• Woonstichting VechtHorst, gevestigd aan de Raiffeisenstraat 2, 7711 JH Nieuwleusen

• Woningstichting Vechtdal Wonen, gevestigd aan de Eskampweg 1, 7731 TA Ommen

• Stichting Wetland Wonen, gevestigd aan de Weg van Rollecate 11-A, 8325 CP Vollenhove.

• Stichting deltaWonen, gevestigd aan de Veerallee 30, 8019 AD Zwolle,

• Woningstichting SWZ, gevestigd aan de Galvaniweg 2, 8013 RG Zwolle,

• Woningstichting Openbaar Belang, gevestigd aan de Binnengasthuisstraat 1, 8022 NH Zwolle,

• Stichting Beter Wonen IJsselmuiden, gevestigd aan de Dorpsweg 2, 8271 BM IJsselmuiden,

werken samen bij het aanbieden en verdelen van voor verhuur bestemde woon- en parkeerruimte

onder (woning)zoekenden in de gemeente Zwolle en Kampen door middel van een

woonruimteverdelingssysteem.
 

Via de Woningzoeker (www.dewoningzoeker.nl) en het daarbij behorende (mijn/omgeving), hierna te

noemen: “de Website”, verstrekt u als (potentiële) klant bij inschrijving en jaarlijks bij verlenging

persoonsgegevens aan ons. Wij zijn “gezamenlijk verantwoordelijk” voor de verwerking van deze

persoonsgegevens en ieder afzonderlijk “medeverantwoordelijk”.
 

In deze Privacyverklaring leest u welke persoonsgegevens wij verwerken voor welke doeleinden en op

welke grondslagen. Ook informeren wij u over de wijze waarop wij daar verder mee omgaan.
 

Verwerking van persoonsgegevens

Onder “verwerking van persoonsgegevens” valt: het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren,

opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van

doorzending, verspreiden of op een andere wijze ter beschikking stellen, aligneren (op één rij

plaatsen) of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens, al dan niet uitgevoerd via

geautomatiseerde procedés.
 

Naleving wet- en regelgeving, zorgvuldige en behoorlijke verwerking

Bij de verwerking van uw persoonsgegevens houden wij ons gezamenlijk en ieder afzonderlijk aan de

eisen die de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) stelt. Op 4 mei 2016 is de Europese

Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna te noemen: “AVG”) in werking getreden. Per 25

mei 2018 krijgt de AVG rechtstreekse werking op Nederland en vervangt deze de Wbp. In deze

Privacyverklaring is de terminologie uit de AVG overgenomen. Dit betekent dat wij:

• via deze verklaring vermelden voor welke doeleinden en grondslagen wij uw persoonsgegevens

verwerken;

• u eerst vragen om ondubbelzinnige toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken

ingevallen waarin toestemming is vereist;

• onze verwerking van persoonsgegevens proberen te beperken tot alleen die gegevens welke

noodzakelijk zijn voor onderstaande doeleinden en wij ernaar streven dat de persoonsgegevens

juist, up-to-date, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn;

• passende beveiligingsmaatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen en dat ook

eisen van partijen die uw persoonsgegevens (in onze opdracht) verwerken;

• u de mogelijkheid geven om desgewenst een verzoek tot inzage, verbetering, gegevenswisseling,

beperking, bezwaar en/of gegevensoverdraagbaarheid van uw eigen persoonsgegevens bij ons in

te dienen.
 

Doeleinden en grondslagen

Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

• het aanbieden en verdelen van voor verhuur bestemde woon- en parkeerruimte via het

woonruimteverdelingsysteem in de gemeente Zwolle en Kampen;

• het verlenen van toegang tot (mijn/omgeving) op de Website (www.dewoningzoeker.nl);

• het aanmaken van een account, het verlenen van (web) diensten en communiceren met u;

• het inspelen op (toekomstige) woonwensen van een betrokkene op het gebied van (sociale) huur

in Zwolle en/of Kampen;

• u desgewenst (digitaal) te informeren over sociale woningen en hieraan gerelateerde

onderwerpen;

• het eventueel sluiten van een huurovereenkomst tussen u en één van ons;

• u desgewenst (digitaal) te informeren over zaken rondom huren en wonen;

• het voorkomen, beperken en/of bestrijden van hennepteelt, woonfraude,

betalingsachterstand, overlastveroorzaking;

• het uitvoeren van trendanalyses en marktonderzoek om onze diensten en website te verbeteren;

• het delen van persoonsgegevens met de klachtenadviescommissie in het kader van het

behandelen en adviseren over ingediende klachten.
 

Dit gebeurt op basis van vrije en gerichte toestemming, tenzij deze niet is vereist, omdat de

gegevensverwerking noodzakelijk is voor het nemen van precontractuele maatregelen van een

overeenkomst waarbij de betrokkene partij is (woningzoeker), het nakomen van een wettelijke

verplichting, ter vrijwaring van een vitaal belang van u en/of een gerechtvaardigd bedrijfsbelang van

ons of derden.
 

Welke persoonsgegevens hebben wij nodig?

Wordt of bent u klant van de Woningzoeker, dan hebben wij van u én de mede-aanvrager met het oog

op voormelde doeleinden nodig: volledige naam, adres, postcode en woonplaats, geboortedatum,

telefoonnummer, e-mailadres, geslacht, huishoudgrootte, verzamelinkomen en BSN-nummer. Wij

hebben allemaal toegang tot voornoemde persoonsgegevens.
 

Ontvangers van persoonsgegevens (verwerkers, derden)

Wij verstrekken uw persoonsgegevens aan verwerkers om rechten en verplichtingen, voortkomend uit

uw inschrijving te organiseren, te sturen en te controleren. Een verwerker kan bijvoorbeeld zijn: een

netwerkbeheerder, administrateur, deurwaarder, secretariaat van de klachtenadviescommissie, etc.

Met een verwerker sluiten wij onder onze gezamenlijke verantwoordelijkheid een

“Verwerkersovereenkomst” af, waarin wij er zorg voor dragen dat de verdere verwerking van

persoonsgegevens door de verwerker ook voldoet aan de regels die de Wbp/AVG voorschrijft.
 

Tevens stellen wij persoonsgegevens ter beschikking aan derden, zoals: de Belastingdienst, het

Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Gemeenten, Wijkteams, Politie, andere woningcorporaties,

zorginstellingen of de klachtenadviescommissie. Dit doen wij ter voorkoming, beperking en/of

bestrijding van hennepteelt, woonfraude, betalingsachterstand, overlastveroorzaking en vergelijkbare

handelingen die strijdig zijn met de bepalingen in de huurovereenkomst en de daarbij behorende

algemene huurvoorwaarden of klachtbehandeling/-advisering.

Met de derde sluiten wij onder onze gezamenlijke verantwoordelijkheid een “(Samenwerkings)

Convenant”, eventueel aangevuld met een “Gegevensbeschermingsovereenkomst dan wel een

Regeling gezamenlijke verantwoordelijkheid” af, waarin wij er zorg voor dragen dat de verdere

verwerking van persoonsgegevens door de derde ook voldoet aan de regels die de Wbp/ AVG

voorschrijft.
 

Wij mogen intern zwarte lijsten bijhouden ter bestrijding van hennepteelt, woonfraude, overlast en

vergelijkbare gedragingen, en, deze - na eventuele voorafgaande benodigde toestemming van de

Autoriteit Persoonsgegevens - delen met derden. Wanneer een registratie plaatsvindt wordt u hierover

schriftelijk geïnformeerd. In alle overige gevallen vragen wij uw ondubbelzinnige toestemming.
 

Daarnaast zijn wij op basis van een wettelijke verplichting gehouden om persoonsgegevens aan

derden, zoals de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Gemeenten,

Wijkteams, Politie, andere ketenpartners af te geven. Voordat wij hiertoe overgaan, moeten wij

nagaan op welke wettelijke regeling of uit hoofde van welke publiekrechtelijk taak de derde deze

afgifte heeft gevorderd.
 

Beveiliging

Om uw persoonsgegevens tegen verlies en onrechtmatige verwerking te beschermen hebben wij

gezamenlijk en ieder afzonderlijk passende beveiligingsmaatregelen getroffen, rekening houdend met

de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, de aard, de omvang, de context en het doel van de

verwerking, alsook de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico’s voor de rechten en

vrijheden van een betrokkene. Ook hanteren wij passende beveiligingsprocessen.
 

Naast technische beveiligingsmaatregelen zoals versleuteling/encryptie van persoonsgegevens en

toegangscontroles tot computersystemen, zijn er organisatorische beveiligingsmaatregelen, zoals

geheimhoudingsplicht voor medewerkers en wordt toegang tot persoonsgegevens alleen toegestaan

aan daartoe gemachtigde medewerkers.

 

Wij gaan uit van de principes ‘privacy by design’ en ‘privacy by default’. Dit houdt in, dat privacy zoveel

mogelijk in het ontwerp van processen en producten (design) wordt meegenomen en standaard zo

min mogelijk wordt verwerkt (default).
 

Als er ondanks deze beveiligingsmaatregelen toch een datalek plaatsvindt die bij de Autoriteit

Persoonsgegevens dient te worden gemeld en die waarschijnlijk ernstige ongunstige gevolgen voor

uw persoonlijke levenssfeer heeft, informeert één van ons u hier zo snel mogelijk over.
 

Om misbruik van uw persoonsgegevens te voorkomen, verzoeken wij u om uiterst zorgvuldig met uw

inloggegevens om te gaan en deze nooit aan anderen te geven, die daartoe niet gerechtigd zijn.

Mocht u te maken krijgen met een datalek, dan verzoeken wij u die via een contactformulier op de

Website (www.dewoningzoeker.nl) direct bij ons te melden.
 

Criteria voor het bepalen van de bewaartermijn

Wij bewaren uw persoonsgegevens zolang dit noodzakelijk is voor het oorspronkelijke doel of andere

verenigbare doelen, waarvoor wij deze verwerken. Daarbij nemen wij zoveel mogelijk de indicatieve

bewaartermijnen in het Vrijstellingsbesluit Wbp en van de AP in acht.
 

Vernietiging

Na afloop van de bewaartermijn vernietigen wij uw persoonsgegevens, kopieën (en voor zover

mogelijk back-ups) daarvan zodanig, dat de kans op terughalen/herstel daarvan zoveel mogelijk wordt

voorkomen. Afhankelijk van de aard van de persoonsgegevens/desbetreffende verwerking passen wij

de navolgende vernietigingswijzen toe: (papierversnipperaar, gegarandeerde vernietiging door een

gecertificeerde derde, digitale verwijderingsprocessen, e.d.). Als alternatief voor vernietigen

anonimiseren wij uw persoonsgegevens, zodat deze op geen enkele manier tot de persoon

herleidbaar zijn.
 

Reikwijdte van de verwerking

Wij geven geen persoonsgegevens door aan een land buiten de EER of aan een internationale

organisatie. Onze verwerkers mogen dat zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van ons ook

niet doen.
 

Verantwoordelijkheden

• Ieder van ons is zelf verantwoordelijk voor het binnen haar organisatie beantwoorden van

eventuele verzoeken ter uitoefening van de hieronder bij het kopje “Uw rechten en hoe daarvan

gebruik maken” omschreven rechten. U kunt in eerste instantie zelf bepalen bij wie van ons u

desgewenst een verzoek indient. Maar nadat één van ons u eventueel een aanbiedingsbrief heeft

toegezonden voor een woning waarop u heeft gereageerd, kunt u uw verzoek alleen nog bij

diegene indienen.

• Daarnaast is ieder van ons zelf verantwoordelijk voor aan haar binnen het

woonruimteverdelingssysteem toebedeelde taken die zij binnen de eigen organisatie uitvoert, te

weten:

o het beheren van de website (toegang verlenen, accounts aanmaken, (web)diensten

verlenen en communiceren met u. Dit wordt door Woningstichting SWZ gedaan;

o het incasseren van inschrijf- en verlengingsbijdragen en deze administreren. Dit wordt

door Stichting deltaWonen gedaan. Voor vragen ten aanzien van de uitvoering van deze

taken kunt u alleen bij diegene van ons terecht, die de desbetreffende taak onder haar

verantwoordelijkheid binnen haar organisatie uitvoert.
 

Uw rechten en hoe daarvan gebruik maken?

Ten aanzien van de verwerking van uw persoonsgegevens heeft u de volgende rechten:

• Recht op informatie: in deze Privacyverklaring hebben wij alles opgenomen, waarover u moet

worden geïnformeerd. Ingeval van een eventueel datalek wordt u zo nodig op dat moment

daarover geïnformeerd.

• Recht op inzage: of wij persoonsgegevens van u verwerken, en zo ja, welke. Wat de

verwerkingsdoeleinden, de (categorieën van) ontvangers en de bewaarcriteria zijn, welke rechten u

heeft en hoe u die kunt uitoefenen. Hiervoor mogen wij een redelijke vergoeding bij u in rekening

brengen. Wij kunnen inzage (gedeeltelijk) weigeren, indien inzage een inbreuk zou maken op de

rechten van anderen, of indien een (ander) zwaarwegend belang daaraan in de weg staat.

• Recht op verbetering (rectificatie): u heeft het recht om ons te vragen om

persoonsgegevens te verbeteren, indien deze persoonsgegevens feitelijk onjuist zijn.

• Recht op gegevenswissing (om te worden vergeten): u heeft het recht om ons gemotiveerd te

vragen om persoonsgegevens te wissen, te vernietigen of af te schermen, wanneer:

  - de persoonsgegevens niet meer noodzakelijk zijn voor het doel;

  - de betrokkene de toestemming waarop de verwerking berust intrekt en er geen andere

grondslag is voor de verwerking;

  - de betrokkene bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking en er geen prevalerende

dwingende grondslag is of de betrokkene bezwaar heeft gemaakt tegen direct-marketing;

  - de persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt;

  - verwijdering verplicht is op grond van de wet.

Wij kunnen dit recht (gedeeltelijk) weigeren, indien een (ander) zwaarwegend belang daaraan in de

weg staat.

• Recht van bezwaar (verzet) tegen de verwerking: u heeft het recht om, indien wij uw

persoonsgegevens verwerken op grond van een gerechtvaardigd belang hiertegen gemotiveerd

bezwaar tegen te maken op grond van bijzondere persoonlijke omstandigheden. Indien wij uw

verzoek afwijzen, zullen wij de redenen daarvoor mededelen.

• Recht op beperking van de verwerking: u heeft het recht om elke vorm van verwerking, met

uitzondering van opslag, (tijdelijk) te beperken (bijvoorbeeld als de juistheid van de gegevens door

u wordt betwist, of juist als de gegevens eigenlijk vernietigd/gewist zouden moeten worden maar u

er, bijvoorbeeld in het kader van een procedure, belang bij heeft dat deze bewaard blijven.

• Recht op overdraagbaarheid van gegevens: u heeft het recht om in het verleden door u verstrekte

persoonsgegevens in bestandsformaat op te vragen, zodat u die eenvoudig naar een andere

Verantwoordelijke kunt overdragen.
 

Via een contactformulier op de Website www.dewoningzoeker.nl, per post of bij onze balies kunt u

desgewenst aan degene die voor de desbetreffende verwerking verantwoordelijk is schriftelijk laten

weten, dat u van één of meer van de bovenstaande rechten gebruik wilt maken.

Bij zo’n verzoek moet u zich - naar ons oordeel – doeltreffend legitimeren. Wie waarvoor

verantwoordelijk is, is hiervoor onder het kopje “Verantwoordelijkheden” aangegeven.

Indien uw verzoek aan de hiervoor genoemde vereisten voldoet, zal degene tot wie u zich heeft

gericht binnen vier weken daar antwoord op geven.
 

Indien u geen informatie over woningen en/of aan wonen gerelateerde onderwerpen van ons meer

wenst te ontvangen, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken via een contactformulier op onze website

(www.dewoningzoeker.nl).
 

Wijziging van de Privacyverklaring

Deze Privacyverklaring en de daarin van toepassing zijnde voorschriften en regelingen kunnen als

gevolg van gewijzigde wetgeving of bij aanpassing van de doeleinden door ons worden gewijzigd.

De bekendmaking van wijzigingen vindt tenminste tien kalenderdagen vóór inwerkingtreding plaats

door middel van een algemene kennisgeving geplaatst op de Website, dat “de Privacyverklaring is

gewijzigd en op de internetsite is vervangen door een nieuwe Privacyverklaring, die ook op onze

kantoren ter inzage ligt en aldaar kosteloos verkrijgbaar is”.

Wij adviseren u daarom om de Website regelmatig te bekijken. U blijft dan op de hoogte van

wijzigingen. Ondergetekende verklaart door middel van het aanvinken van dit hokje op de Website dat

hij/zij van de inhoud van deze privacyverklaring kennis heeft genomen.